Pages

Friday, June 3, 2011

10 Tanda Besar Kiamat..

Assalamualaikum..malam nie ana mahu kongsikan dengan saudara-suadari sekalian berkenaan 10 tanda besar kiamat yang ana baca dalam buku Armagedon 2012, Bab 5 menjelaskan :


Sebagaimana hadis yg direkodkan oleh Iman Muslim drpd Hudzaifah bin Al-Ghiffari, dia berkata,

  "Rasulullah SAW pernah muncul di hadapan kami ketika kami sedang berbincang. Lalu beliau bertanya, ''Apakah yang kamu bincangkan?'' Mereka (para sahabat menjawab) . ''Kami sedang berbincang mengenai as-Sa'ah (hari kiamat),''. Beliau berkata, ''Sesungguhnya kiamat itu tidak akan datang sehingga kamu melihat 10 ayat (tanda) sebelumnya, Beliau kemudiannya menyatakan: 1) Ad-Dukhan (asap/kabut), 2) Dajal (pendusta), 3) Dabbaah (binatang yang akan keluar dari perut bumi), 4) Matahari terbit dari sebelah barat, 5) turunya Isa Ibnu Maryam a.s, 6)Yakjuj dan Makjuj, 7-9) 3 gempa bumi, iaitu di timur, barat dan di semenanjung arab dan yang terakhir adalah 10) keluarnya api dari Yaman yang membawa manusia ke tempat mereka berkumpul,'' (Sahih Muslim, bahagian fitnah dan tanda-tanda kiamat 18: 27-28)
  Tempoh Kemunculan Dajal

Berkaitan dengan tempoh kemnculan Dajal, ada hadis yang menyatakannya selama 40 tahun dan ada pula yang menyatakannya sebagai 40 hari. Dalam hadis yang direkodkan oleh Imam Ahmad (6/454) dan juga Imam Hambal (541/1-2), juga menyatakan: 

" Dajal itu akan tinggal di bumi selama 40 tahun. Setahun bagaikan sebulan, sebulan bagaikan seminggu, seminggu bagaikan sehari dan sehari bagaikan terbakarnya pelepah pohon kurma dalam api''
 Dalam hadis yang lain pula menyatakan:
  Kami bertanya ''Ya Rasulullah, berapa lamakah Dajal menetap di bumi? Beliau menjawab, ''40 hari. sehari bagaikan setahun, sehari bagaikan sebulan, sehari bagaikan seminggu, sedangkan baki lain-lain hari adalah seperti hari-harimu sekarang,'' Kami bertanya, ''Ya Rasulullah, pada satu hari seperti setahun itu, cukupkah kami solat seperti kami sekarang ini?'' Beliau menjawab, ''Tidak, tetapi perkirakan sendiri.'' (Hadis direkodkan oleh Muslim)
Berdasarkan hadis di atas, dapat difahami Dajal akan muncul 2 kali. Kemunculannya yg pertama selama 40 tahun (sebelum munculannya asap dukhan). Pada masa itu Dajal sudah memulakan usahanya, mengembara ke seluruh tempat tanpa menunjukkan hakikat dirinya yg sebenar (belum buta dan belum ada tulisan ''kafir'' di dahinya). Dajal mewujudkan fitnah besar lalu menyebarkannya ke seluruh dunia. 

           Kemuncaknya, bila Dajal mengisytiharkan dirinya sebagai tuhan. Kemudian Allah menghantar meteor menghentam bumi sehingga menghasilkan asap besar (dukhan), menyebabkan aktiviti Dajal terjejas. Dajal muncul lagi di Isfahan, Iran iaitu kemunculan keduanya selama 40 hari atau pun 1 tahun, 2 bulan dan 2 minggu yg berlaku selepas kemunculan asap dukhan. Pada masa itu Dajal muncul secara terang-terangan, susuk tubuhnya sebagaimana digambarkan Rasulullah iaitu sebelah matanya buta dan menonjol seperti buah anggur, ia sebenarnya adalah seketul daging yang menutupi kelopak matanya dan ada tulisan KAFIR di dahinya. 

           Ada kemungkinan Dajal mengembara ke semua kota negara di dunia selama 40 tahun, setiap kota yg disinggahinya selama 40 hari. Selama 40 tahun, apabila dikira berdasarkan tahun Hijrah, dia akan melewati sebanyak 355 kota/negara. Kiraan tahun Masihi pula, dia akan singgah sebanyak 365 negara.

No comments:

Post a Comment